Jeśli płatnik do 30 grudnia 2022 r. nie założył samodzielnie konta na PUE ZUS lub nie upoważnił nikogo do dostępu do profilu płatnika, ZUS utworzy mu profil techniczny do 31 stycznia tego roku. Profil ten wymaga aktywacji przez płatnika.
Od 1 stycznia 2023 roku KAŻDY płatnik składek (także firmy jednoosobowe) ma obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Co, jeśli płatnik nie utworzył profilu na PUE ZUS do 30 grudnia 2022 r.?
Jeśli płatnik składek nie założył konta na PUE ZUS do końca 2022 roku, ZUS utworzy profil za niego do 31 stycznia 2023 roku. Zrobi to, jeśli w ZUS są zapisane dane dot. adresu e-mail lub numeru telefonu płatnika. Jeśli ZUS ma w swojej bazie e-mail lub telefon płatnika, to po założeniu profilu technicznego płatnik otrzyma powiadomienie e-mail lub SMS.
Ale uwaga – profil utworzony przez ZUS nie jest aktywny do czasu dokończenia przez płatnika procesu rejestracji.
Jak uzyskać dostęp do profilu na PUE założonego przez ZUS?
Aby móc się zalogować na swoje konto płatnika na PUE ZUS, trzeba uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Aktualnie taką informację można uzyskać podczas wizyty w placówce ZUS lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości).
Co z nowymi płatnikami składek – po 1 stycznia 2023 r.
Osoba, która stanie się płatnikiem składek po 1 stycznia 2023 r., powinna samodzielnie zarejestrować swoje konto na PUE ZUS lub kogoś do niego upoważnić. Jeśli tego nie zrobi, ZUS założy jej profil na PUE ZUS zgodnie z przepisami. W takim wypadku trzeba samodzielnie dokończyć proces rejestracji.