To już finał konsultacji dotyczących obowiązkowego wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Ich celem jest dopracowanie przepisów, by system KSeF odpowiadał realnym potrzebom użytkowników. Przedstawiamy najważniejsze propozycje Ministerstwa Finansów.

Etapowe wdrożenie KSeF

System stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla firm, które w 2025 r. osiągną sprzedaż powyżej 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych przedsiębiorców, w tym tych zwolnionych z VAT.

Odroczenia i okresy przejściowe:

  • Odroczenie do 31 lipca 2026 r. niektórych obowiązków, takich jak podawanie numeru KSeF przy płatnościach e-faktur i fakturach opłacanych mechanizmem podzielonej płatności.
  • Dodatkowy okres odroczenia  dla faktur wystawianych z kas rejestrujących.
  • Odroczenie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.

Tryb offline

Do końca 2026 r. podatnicy będą mogli wystawiać faktury w trybie offline, co jest szczególnie istotne dla firm z ograniczonym dostępem do internetu lub narażonych na awarie systemowe.

E-faktury konsumenckie

Nowe przepisy dopuszczają możliwość wystawiania faktur konsumenckich w systemie KSeF, co odpowiada na potrzeby zgłaszane przez firmy obsługujące klientów indywidualnych.

Wsparcie dla przedsiębiorców wykluczonych cyfrowo

Firmy o niewielkiej skali działalności, które mają ograniczony dostęp do technologii, będą mogły korzystać z dotychczasowych form fakturowania do końca września 2026 r.