Prawo przedsiębiorców nakłada na każdą osobę prowadzącą działalność gospodarczą (także jednoosobową) obowiązek prowadzenia i przechowania w swojej siedzibie książki kontroli. Warto o tym pamiętać, aby w razie kontroli nie narazić się na karę finansową.
Książkę kontroli można prowadzić w wersji papierowej (taki druk można kupić w sklepach papierniczych i z artykułami biurowymi) albo elektronicznej (wzory można znaleźć w internecie).
Książka kontroli powinna zawierać wpisy obejmujące:
- oznaczenie organu kontroli.
- oznaczenie upoważnienia do kontroli.
- zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli.
- daty podjęcia i zakończenia kontroli.
Książkę kontroli, wraz z upoważnieniami i protokołami kontroli, należy przechowywać przez czas prowadzenia działalności i 5 lat po zamknięciu firmy.
Za nieokazanie czy zniszczenie książki przedsiębiorcy grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych.