Leasing operacyjny jako „tarcza podatkowa”

Dziś kilka słów na temat jednej z najważniejszych korzyści leasingu operacyjnego – korzyści podatkowych, zwanych często „tarczą podatkową”. Na czym polegają te korzyści? W jaki sposób je obliczyć? Zapraszamy do lektury.

Leasing operacyjny niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorców. Ogólnie o zaletach leasingu pisaliśmy w poprzednich artykułach. Dziś nieco więcej o jednej z najważniejszych – korzyściach podatkowych, zwanych często „tarczą podatkową”.
Leasing jest często nazywany „tarczą podatkową”, ponieważ całość opłat (wpłata własna, raty miesięczne, rata związana z wykupem oraz inne opłaty manipulacyjne) można bezpośrednio zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. W przypadku zakupu środka trwałego (np. samochodu) na kredyt lub za gotówkę – kosztem będą odpisy amortyzacyjne oraz zapłacone odsetki od kredytu, będące jedynie częścią raty miesięcznej.
Zgodnie z przepisami okres amortyzacji np. nowego samochodu wynosi 5 lat i przez taki czas proporcjonalnie zaliczamy ją do kosztów (nawet jeśli umowa kredytu trwa np. 3 lata). Jeśli w takim samym terminie (np. 3 lata) weźmiemy auto w leasing – zaliczymy do kosztów praktycznie całą jego wartość, a to oznacza zapłatę w tym okresie mniejszego podatku dochodowego. Dodatkowo – odpowiednio ustalając wysokość wpłaty własnej (wstępnej) – mamy pełny wpływ na poziom kosztów w miesiącu rozpoczęcia leasingu. To istotna informacja dla osób optymalizujących swoje zobowiązania podatkowe.
Jak to wygląda w praktyce? Przyjmijmy że przedsiębiorca (VAT-owiec, płacący podatek dochodowy liniowo wg stawki 19%) postanowił zakupić od dealera nowy samochód o wartości 100.000 PLN netto. Rozważa następujące opcje: leasing operacyjny, leasing finansowy, kredyt samochodowy (leasing i kredyt z wpłatą własną 10%), gotówka. Poniższa tabela przedstawia symulację przepływów pieniężnych w okresie 3 lat (z uwzględnieniem amortyzacji, podatku dochodowego oraz podatku VAT).

Leasing operacyjny Leasing finansowy Kredyt samochodowy Gotówka
opłata wstępna brutto (10% dla leasingu i kredytu, całość dla gotówki)

12 300,00

12 300,00 12 300,00

123 000,00

ilość rat miesięcznych

35

35 36

0

rata miesięczna brutto

3 378,10

3 410,63 3 387,30

0,00

kwota wykupu brutto (1%)

1 230,00

0,00 0,00

0,00

suma opłat brutto

131 763,38

131 672,05 134 242,80

123 000,00

korzyści podatkowe

35 013,71

23 205,33 23 191,07

21 054,94

ostateczny koszt samochodu brutto

96 749,67

108 466,72 111 051,73

101 945,06

 

Jak wynika z powyższej tabeli najbardziej atrakcyjnie wygląda finansowanie zakupu leasingiem operacyjnym. Oczywiście patrząc na pozycję „suma opłat brutto” bezkonkurencyjny wydaje się zakup samochodu za gotówkę… Biorąc pod uwagę jednak korzyści podatkowe – leasing bierze górę. Dodatkowo – nie wymaga dużego jednorazowego wydatku jak w przypadku zakupu gotówkowego. Może lepiej zostawić te środki w obrocie firmy – z pewnością przyniosą dodatkowy dochód.
Powyższa symulacja przepływów pieniężnych została wykonana na przykładzie samochodu osobowego (najczęściej spotykany przedmiot leasingu). Podobnie jednak będzie wyglądać w przypadku samochodów ciężarowych czy też maszyn i urządzeń. W wielu przypadkach korzyści podatkowe będą jeszcze większe – zazwyczaj samochody ciężarowe oraz maszyny mają po prostu dłuższy okres amortyzacji.

Wszystkich zainteresowanych uzyskaniem bliższych informacji na temat oferty leasingowej zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.

2017-10-04T17:00:09+00:004 października 2017|Leasing|