Od 1 września br. działa tzw. biała lista VAT. Jeżeli podatnik stwierdzi, że w wykazie nie znajduje się informacja o jego rachunku, trzeba załatwić tę sprawę najpóźniej do końca br.
Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy będą mieli obowiązek zapłaty faktur o wartości powyżej 15 000 zł wystawionej przez podatnika VAT czynnego na rachunek zamieszczony w Wykazie podatników VAT. Jeżeli przedsiębiorca zapłaci na inny rachunek, nie będzie miał prawa do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów, jak również poniesie odpowiedzialność solidarną za zaległości sprzedawcy w podatku VAT.
Jeżeli zatem podatnik stwierdzi, że w wykazie nie znajduje się informacja o jego rachunku powinien sprawdzić czy:
- zgłosił do urzędu skarbowego swój rachunek oraz
- czy zgłoszony rachunek jest rachunkiem rozliczeniowym lub rachunkiem w SKOK otwartym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Jeżeli okaże się, że warunki te nie są spełnione, podatnik powinien złożyć zgłoszenie aktualizacyjne, na podstawie którego urząd skarbowy zmieni dane zamieszczane w wykazie.
Jak zaktualizować dane?
Spółki zarejestrowane w KRS składają aktualizację na druku NIP-8, natomiast spółki cywilne na druku NIP-2 – bezpośrednio do urzędu skarbowego. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, aktualizują dane przez wysłanie wniosku za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, która nie podlega rejestracji w CEIDG, aktualizują dane na druku NIP-7.
Gdzie zgłaszać błędy?
- do właściwych dla siebie urzędów skarbowych lub na adres skrzynki e-mailowej WykazPodatnikow@mf.gov.pl,
- do CEIDG – w zakresie aktualizacji danych zgłaszanych za pośrednictwem CEIDG,
- do odpowiednich banków – w zakresie wyjaśnień co do charakteru danego rachunku.