Brak paragonu nie pozbawia klienta prawa do zwrotu lub reklamacji

Do rejestru klauzul umownych zakazanych przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił zapis, o tym że bez paragonu fiskalnego towar nie podlega zwrotowi.

To już kolejne, korzystne dla konsumentów, stanowisko Sądu w sprawie odmowy przyjęcia towaru z powodu braku wydruku z kasy fiskalnej. Obowiązujące przepisy prawa dopuszczają udowodnienie, że transakcja miała miejsce w inny sposób niż za pomocą paragonu – np. poprzez wydruk z terminala kart płatniczych czy wyciąg z karty kredytowej. Nawet wtedy, gdy klient nie ma żadnego dokumentu potwierdzającego transakcję nie może zostać z góry pozbawiony możliwości złożenia reklamacji. W związku z tym, że przepisy nie stanowią jednoznacznie, za pomocą jakich dowodów należy wykazać, że doszło do transakcji, mogą to określić strony umowy. Sprzedający nie może jednak naruszyć przy tym dobrych obyczajów i interesów kupującego. Lista wydanych dotychczas postanowień w sprawie niedozwolonych wzorców umów wydanych przed 17.04.2016 znajduje się tutaj: link , a po tej dacie tu: link

2016-10-19T18:36:35+00:0019 października 2016|Działalność gospodarcza|